PhysX הוא מנוע פיזיקה שפיתחה NVIDIA, שמאפשר לדמות התנהגות מציאותית של גופים קשיחים, נוזלים, עשן, התפוצצויות ואינטראקציות פיזיקליות בזמן אמת. במשך שנים, הוא שולב במשחקים כמו Mirror’s Edge, Batman Arkham Asylum, Metro 2033 ואחרים – והיווה יתרון ייחודי לכרטיסי מסך של NVIDIA.
עכשיו, לראשונה, כל הקוד של מנוע PhysX לריצה על GPU – כולל מעל 500 קרנלים ב־CUDA – נפתח באופן מלא לקוד פתוח, תחת רישיון BSD-3. זה כולל גם את ספריית Flow לסימולציית נוזלים מתקדמת, שהתבססה עד כה על טכנולוגיה סגורה.
מה כלול בשחרור החדש?
העדכון כולל:
את כל ה־CUDA Kernels של PhysX – כולל דינמיקה של גופים קשיחים, סימולציית נוזלים, ודפורמציות בזמן אמת
את כל הקוד של Flow SDK – ספרייה שמאפשרת סימולציה של עשן, גזים ונוזלים על גבי Grid דליל
קוד פתוח מלא תחת רישיון BSD-3, שמתאים לשימוש מסחרי ולמנועי קוד פתוח
מדובר באחד המהלכים החשובים בתחום הסימולציות הפיזיקליות GPU-בוסד, והוא עשוי לעזור לקהילת הפיתוח להבין וליישם אלגוריתמים מתקדמים בצורה קלה יותר.
למה זה חשוב למפתחים?
לימוד וחקירה – מפתחים יכולים ללמוד כיצד NVIDIA מיישמת סימולציות בזמן אמת בעזרת CUDA
שימוש עצמאי – ניתן לשלב את הקוד בפרויקטים קיימים, גם מסחריים, ולבנות עליו פתרונות מותאמים
נגישות רחבה יותר – המפתחים לא תלויים עוד בקוד סגור, ויכולים לנסות לבצע פורטים לטכנולוגיות כמו DirectX, Vulkan, או אפילו להריץ על חומרה אחרת
ומה עם התמיכה בכרטיסים חדשים?
כאן הסיפור מסתבך: בשנה האחרונה, NVIDIA הפסיקה את התמיכה הרשמית ב־PhysX בכרטיסי מסך מסדרת RTX 50 החדשה. זה יצר בעיות תאימות עם משחקים ישנים שתלויים ב-PhysX – חלקם פשוט לא עובדים על החומרה החדשה.
אמנם השחרור של הקוד לא פותר את הבעיה מיד, אבל הוא פותח דלת למפתחים עצמאיים – שיוכלו, אולי, לתקן את התמיכה במשחקים כמו:
Mirror’s Edge
Metro 2033
Batman Arkham City
Darkest of Days
ועוד עשרות משחקים שלא כוללים אפשרות לבטל את פיזיקת PhysX
סיכום: צעד טכנולוגי חשוב, גם אם בא באיחור
למרות שהמהלך קרה אחרי ירידה בפופולריות של הכלי ואובדן התמיכה הרשמתי, עצם פתיחת הקוד מהווה הזדמנות טכנולוגית חשובה. מפתחים, חוקרים ומודרים יוכלו כעת להעמיק, לבנות, ולחדש – בלי להיות תלויים יותר במערכת סגורה.